Saareen ajetaan naftalla – kotiin lähdetään sähköllä

Jukka Aittakorvella on syytä hymyyn, kun koko satamaan vaikuttanut urakka saatiin kunnialla päätökseen.

Saaristomökkiläiset panivat Puulalla kimpassa tuulemaan.

Kymmenen kilometriä rynkytystä ja sorapilveä kuin Villin Lännen postivaunuissa. Koska tämä loppuu? Tämä on kaukana Arttu Wiskarin mökkitiestä. Aivan heti ei ajajasta olisi saunavesien kantajaksi. Eikä varsinkaan kinuamaan pääsyä kuskipukille.
Tukalaankin mökkitiehen lomalainen varmasti osaa suhtautua toisin, kun sen päässä on vene ja matkan päässä kesämökki saunoineen, grilleineen, virvokkeineen ja muine kesäisine iloineen. Nyt ei tarvitse huolestua paluumatkan tankkauksestakaan, sillä viime syksynä aallonharjalle noussut kuningasajatus toteutui rivakasti.

Mainiemen satamassa on nyt sähkönlatauspiste 20 autolle ja liittimet valmiina kymmenelle autolle lisää. Lisäksi latauspisteitä asennettiin sataman autotalleihin. Osuuskuntaan kuuluu myös vakituisia saariasukkaita 120 mökkiläisen lisäksi.
Latauspaikkoja on enemmän kuin monella Mainiemen osuuskunnan jäsenellä on niitä kotipaikkakunnallaan. Tosiasia kuitenkin on, että sähköautot kuuluvat tähän päivään kuten huoltovarmuuskin.
– Ajatuksen kehittely alkoi aivan kuin itsestään, Mainiemen Sataman Osuuskunnan jäsen Aila Junttila kertoo.
– Kun hankkeesta puhuttiin, yhä useampi kiinnostui ja jo ennakkoon hanke herätti kyselyjä. Jäsenkunnassa oli kiinnostuneita lähes 30, joista koottiin kuuden hengen projektityöryhmä hahmottelemaan tulevia.

Eräs projektin dynamoista oli Jukka Aittakorpi Nurmijärveltä. Selviteltävää tosiaan riitti, sillä vastaavanlaista projektia ei tiedetä muualla olleen esimerkkiä antamaan.
– Asioiden selvittely on minusta mielenkiintoista, ja oman elämäni kiireistä huolimatta selvittiin näinkin nopeasti. Monta mutkaa oli toki matkassa, eli kuinka jaamme sähkön tasapuolisesti ja millaiset ovat tolppakohtaiset kustannukset, Jukka Aittakorpi kertoo.
– Lisäksi piti etsiä paikat niille, jotka eivät lähteneet mukaan hankkeeseen.

Projekti eteni maanrakennustöihin vuoden 2022 lopulla ennen routaa. Maansiirtoliike teki tehtävänsä, ja pian paikalle saatiin muuntaja sähköliittymineen. Tilattiin latauskeskukset, seurasi valutyöt ja paikoilleen pääsivät tolpat ja kaiteet.
Talkootöissä mukana oli osuuskunnan johtokunta, eli tunnetusti aktiiviset kuusi henkilöä, mutta vapaaehtoisiakin oli muutamia.
Kun koko komeus oli valmis, latauspisteiden käyttäjien tarvitsi vain avata tili operaattorina toimivalle Parkkisähkölle.
Auton lataus sähköllä on helppoa ja siistiä ja sen voi suorittaa älypuhelimella. Jokainen osuuskunnan jäsen maksaa omat kulunsa. Latauspaikat ovat yksityisessä käytössä.

Latauspaikkojen kunniaksi ei erikseen talkoopirskeitä pidetä, vaan juhlinta säästyy ensi kesän 20-vuotisjuhlaan.
Aila Junttilan mielestä latauspistehanke on hieno osoitus ryhmähengestä ja yhteisöllisyydestä. Hänen mieltään yhteinen hanke lämmittää erityisesti, sillä lapsuutensa Hirvensalmella viettäneenä ja eläinlääkäri-isänsä kanssa hevoskyydillä saariston maatiloilla kierrellyt Junttila näkee mielellään auto-ja venerivistöt elävöittämässä maisemaa.
– Mutta entä se hirveä soratie? Onko seuraava projekti asfaltoida se talkoovoimin?
– Taitaa olla paras tiedustella Destialta, Jukka Aittakorpi opastaa.

 

JUKKA IISKONMÄKI