Hirvensalmen koulukyytien kilpailutuksissa ei suurta riskiä

Koululaisvuorot lähtivät tiistaina reiteilleen Elomaan koululta.

Kunta ei kilpailuta suurta määrää kerralla, ja reittejä on vähemmän kuin Mäntyharjussa.

PETRI P. PENTIKÄINEN

Mäntyharjun kunnalla oli koulujen alkaessa paljon julkisuutta saaneita vaikeuksia koulukuljetusten järjestämisessä. Useimmat kilpailukohteet voittanut liikennöitsijä epäonnistui tehtävässään, ja nyt naapurikunta on joutunut turvautumaan väliaikaisiin sopimuksiin. Niillä ajetaan tammikuun loppuun saakka, kunnes uusittu kilpailutus tulee voimaan.
Pieleen mennyt liikenne käynnistyi kaiken lisäksi pahasti myöhässä, sillä alkuperäisestä kisasta Markkinaoikeuteen tehty valitus siirsi sopimusten vaihtumista vuodella.

Koulukyytien kilpailuttamisesta Hirvensalmella vastaava perusopetuksen rehtori Petteri Lahdelma kertoo, että samanlainen ongelmien vyyhti ei ole todennäköinen useammasta syystä.
– Pienessä kunnassa tilanne on toisenlainen. Meillä reittejä ei ole hirveän paljon, eikä kaikkia reittejä kilpailuteta yhtä aikaa, Lahdelma sanoo.
Suurissa kilpailutuksissa on Lahdelman mukaan hyvät ja huonot puolensa.
– Voi mennä kaikki pieleen kerralla, mutta voi myös saada huokeammalla. Sekä riski että hyöty voivat olla isompia.
Hirvensalmella koulukuljetuksissa on kolme suuntaa, ja kilpailutusta on tehty liikennesuunnittain. Hirvensalmella voidaan melko hyvin hyödyntää myös kuntien välillä kulkevia, ely-keskuksen vastuulle kuuluvia yleisiä linja-autovuoroja.
– Sen lisäksi takseilla ajetaan sitten kunnan kanssa sopimuksenvaraista koululiikennettä.

Tänä vuonna Hirvensalmen koulukyytejä ei ole kilpailutettu, sillä kaikkien reittien sopimukset ovat vielä voimassa. Edellisen kerran kilpailutettiin toissa vuonna kolme reittiä, joille tehtiin parin vuoden sopimukset.
– Lähes vuosittain jotain yksittäistä liikennettä kilpailutetaan, Lahdelma sanoo.
Kunnan tällä hetkellä käyttämät liikennöitsijät ovat Taksi Hannu Lepistö, Taksi Jarmo Hämäläinen ja Taksi Avikainen. Elyn kilpailuttamaa bussiliikennettä hoitaa pieksämäkeläinen Kantamatkat.

Reitit suunnitellaan touko–kesäkuussa jokaisen lukuvuoden oppilasmäärien tarpeiden mukaan. Päätyö tehdään virkavalmisteluna, mutta myös liikennöitsijöitä kuunnellaan.
– Säännöllisesti ennen kouluvuoden alkua pidetään palaveria liikennöitsijöiden kanssa. Siinä voi tulla ajatuksia ja ehdotuksia muutoksiksi suunnitelmiin. Täytyy kehua, että yhteistyö toimii hyvin.