Myös Puukonsaaren lautta uhattuna

Puukonsaaren lauttaakin uhkaa rahoituksen alasajo. Mikäli lautan liikennöinti jouduttaisiin lopettamaan, menisi Tiina Jokelalta paitsi työ lautan kuljettajana, myös mahdollisuus harjoittaa lammastilan yritystoimintaa Puukonsaaressa. Kuva: Niko Takala

Mikäli rahoitussäädöksiä ei muuteta, voi monella yksityistien ylläpitämällä lautalla olla edessä ankeat ajat, varoittaa Saaristoasiain neuvottelukunta.

Yksityisteiden ylläpitämät lossit ja lautat ovat ajautumassa vakavaan rahoituskriisiin jo ensi vuonna. Saaristoasiain neuvottelukunta varoittaa, että jos säädöksiä ei muuteta ennen vuodenvaihdetta, yksityistielossien ja -lauttojen valtionavustus voi pudota nykyisestä tasosta rajusti. Se uhkaisi myös Hirvensalmen Puukonsaaren lautan toimintaa.
Tällä hetkellä valtio kattaa vähintään 80 prosenttia yksityislossien ja -lauttojen kustannuksista, mutta määräaikaisen asetuksen päättyessä vuoden lopussa vähimmäisraja poistuu ja enimmäistuki laskee 85 prosentista 80 prosenttiin. Samanaikaisesti liikenne- ja viestintäministeriössä valmisteilla oleva Liikenne 12 -suunnitelma vuosille 2026–2037 ennakoi yksityisteiden rahoituksen romahtamista: määräraha laskisi keskimäärin 25 miljoonasta eurosta vain 6,1 miljoonaan euroon vuodessa.
– Ellei rahoitusta saada turvattua, yksityislossien minimirahoitus poistuu kokonaan samalla, kun koko yksityistierahoitus romahtaa. Se tarkoittaisi käytännössä, ettei monilla tiekunnilla olisi varaa ylläpitää lauttayhteyksiä, sanoo Saaristoasiain neuvottelukunnan yksityistielossityöryhmän puheenjohtaja Eeva-Liisa Inkeroinen.

 

Niko Takala

 

Lue lisää painetusta lehdestä!